De NWOBHM komt als eerste in m'n hoofd op.
Ik blijf kippevel krijgen van nummers als 'Back Street Woman' van Jaguar en 'Oppression' van Satan. Raven en Venom blijven een apart plaatsje in mijn metalwereldje hebben. Black Rose, Blitzkrieg, Grim Reaper en natuurlijk de groten in dit genre, Iron Maiden en Saxon.
De Scandinavische Metal vind ik erg boeiend. Mercyful Fate en OZ om te beginnen, de Zweedse Death Metal die erop volgde (Entombed) en de rauwe Black Metal van onder andere Darkthrone die daarna ontstond.
De Amerikaanse Thrash en Death Metal. Slayer, Anthrax, Testament... Cannibal Corpse, Death, Nile... Noem maar op.
Prog Rock en metal? Ja hoor. Rush vind ik super. Dream Theater draait evengoed zijn rondjes in m'n Cd Speler. Ook het debuut van Deep Purple vind ik klasse in dit genre.
Waar ik ook kan van genieten is Southern Rock, van bijvoorbeeld Molly Hatchet. 'Highway Song' en 'Marauder' van Blackfoot zijn toppers.
AOR? Ja, waarom niet? Giant, Magnum, het oudere werk van Bon Jovi... Het kan allemaal.
Jaja, ik weet het wel, 't is allemaal ouwe troep, er is niks echt recent bij. Maar dat heeft zijn redenen.
Hetgeen ik niet graag hoor? Och, alle soorten -core, en die hoempapametal... Als je dat 'Metal' kan noemen tenminste. In het voorprogramma van Cradle of Filth zag ik vorig jaar (of het jaar ervoor), zo'n hoempapa band. Niet om aan te horen. Ik ben zelfs de naam van de band vergeten. 'Deathstars' of iets in die aard.
Ook die 'NU Metal' is niks voor mij. Slipknot en al zijn klonen? Neen, dank je.